Ik vond Figma altijd lastig, omdat ik niet wist hoe ik het moest gebruiken. Vooral wanneer ik een design had dat een beetje werd aangepast, moest ik die aanpassing overal handmatig doorvoeren.
De afgelopen weken heb ik besloten om meer over Figma te leren. Ik heb ontdekt dat je met Create Component een component kunt maken en de varianten daarvan in je designs kunt gebruiken.
Alle varianten veranderen automatisch mee als je de hoofdcomponent aanpast.
Hierdoor hoef je niet meer langs alle groepen te gaan om ze te vervangen of aan te passen.
Om deze reden raad ik aan om altijd frames te gebruiken in plaats van groups. Frames ondersteunen auto layout, groups niet.
Daarnaast heeft Figma auto layout, dit werkt als display: flex in CSS, met kolom- of rij-richting.
Hiermee kun je ook paddings, margins en gaps instellen (in figma heet het niet zo, maar het doet hetzelfde), waardoor je niet meer hoeft te slepen totdat elementen de juiste afstand van elkaar hebben.
Ik had een cursus op Udemy gevolgd om dit te leren, maar Figma heeft ook eigen video's die dieper op deze onderwerpen ingaan:
create component
layouts in figma
Varianten maken en aanpassen via de hoofdcomponent
Een variant aanpassen zonder dat de hoofdcomponent wordt veranderd